مفهوم خانواده
خانواده به عنوان یک سیستم اجتماعی - فرهنگی تلقی می شود که دارای دارای یک ساختار قدرت است که به وسیله ی آن اشکال مختلفی از ارتباط بروز می کند. اعضای این سیستم با هم رابطه ای عمیق و چند لایه دارند.
خانواده سیستم ارتباطی است که با روابط دوستی و روابط کاری متفاوت است. موفقیت ازدواج وابسته به میزان آمادگی افراد برای ازدواج و درک واقع بینانه ی آنها از روابط زوجی است.
زوج به عنوان یک یسیستم منحصر به فرد
این رابطه در عین حال که می تواند صمیمانه ترین و راحت ترین رابطه ی ممکن باشد، می تواند شدیدترین صدمات ممکن را به اعضاء وارد کند.
رابطه زوجی با روابط دوستی و روابط فامیلی تفاوت هایی دارد.
بانزر و وست (1992) شش ویژگی را به عنوان مشخصه های رابطه ی زوجی عنوان کرده اند که در زیر می آید:
1- رابطه ی زوج داوطلبانه است یعنی هر دو عضو زوج می دانند که مجبور نیستند با هم ازدواج کنند.
2- رابطه ی زوج مستلزم ایجاد تعادل بین پویایی و ثبات است.
3- رابطه ی زوج گذشته ، حال و آینده ای دارد. رابطه ی زوج سالم، تعادلی است بین گذشته ، حال و آینده به گونه یی که زمان حال و آینده فدای گذشته نشود.
4- ازدواج کردن مستلزم ترکیب دو آینده و دو گذشته است که شامل ارزش ها و جهان بینی های متفاوتی است.
5- قرار گرفتن در رابطه ی زوجی مستلزم حمایت کردن و حمایت شدن است.
6- رابطه زوج مستلزم این است که هر عضو زوج فردیت و هویت منحصر به فرد خود را حفظ کرده و در عین حال توانایی این را داشته باشد که در لحظاتی این فردیت را فدای رابطه کند.
ازدواج کردن یکی از مشکل ترین و پیچیده ترین وظایف دوره ی بزرگسالی است. این رویداد مهم در عین حال به عنوان ساده ترین و عاشقانه ترین مرحله ی چرخه ی زندگی توصیف شده است.پ
امروزه اغلب کشورهابرای دستیابی به توسعه پایدارتوانمندسازی راکارامدترین روش یافته اند.که در برنامه چهارم توسعه ایران به خصوص درمورد اقشاراسیب پذیربدان اشاره شده است.ازآنجاکه زنان سرپرست خانوارجزواقشارآسیب پذیر به حساب می ایند تحقیق حاضردرپی بررسی شیوه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می باشد.توانمندسازی به عنوان امری ضروری جهت توانمندشدن افرادکم درامدتربرای رسیدن به حقوقشان ازطریق دستیابی وکنترل برمنابع طبیعی تعریف میشود.همچنینتوانمندسازی بعنوان فرایندی تعریف میشودکه درآنافراد،گروههاوسازمانهابرمسائل ومشکلاتی که باآن مواجهه هستندکنترل پیدامیکنند.بنابراین هدف توانمندسازی کمک به افرادضعیف است تاتلاش نمایندبرضعفهایشان غلبه ،جنبه های مثبت زندگیشانرابهبودبخشیده،مهارتهاوتواناییهایشانرابرای کنترل عاقلانه برزندگی افزایش داده وآنرادرعمل پیاده نمایند.یافته هانشان میدهدکه قوانین منابع دسترسی زنان درزمینه خدمات اقتصادی-اجتماعی کافی نبودهوآنان راآسیب پذیرمیسازد.این ساختارهاشامل:سیستم خانواده ،شرایط شغلی زنان وسیستم های حمایتی است. نه تنهاسیستم خانواده درمعرض آسیب است که تبعیض شغلی یکی ازدلایلی است که زنان ازرفاه اجتماعی محروم شده وسبب میشودکه آنان خودکارامد نباشند.(Grube-Farrell2002)
ادامه مطلب ...1- ویرجینیا ستیر:
خلاصه:
ستیردر مزرعه ای در ویسکانسین به دنیا آمد (1988- 1916) از دیگران متفاوت بود در سه سالگی خواندن را آغاز کرد (سیمون، 1989). او در دوران کودکی بیشتر اوقات مریض احوال بود. دانش آموز خوبی بود. هدف اولیه او این بودٰ معلم شود. وقتی این کودک غول پیکر، بدقواره و مریض احوال بزرگ شد، از تجربه خود به عنوان یک آدم بیگانه نسبت به دیگران ناگهان حساسیت پیدا کرد (سیمون، 1989) این حالت سرانجام او را از پیشه معلمی در کلاس به سمت مددکاری اجتماعی با خانواده ها سوق داد.
مقدمه:
ستیر در سال 1851 در شیکاگو به عنوان مددکار اجتماعی وارد کار خصوصی شد. کار بی نظیر او زمانی روی زبان ها افتاد که با یک بیمار زن جوان مبتلا به اسکیزوفرنی کار می کرد، مادر آن زن از دست ستیر به دادگاه شکایت کرد، اما ستیر به جای گرفتن حالت تدافعی از مادر دعوت کرد که به درمان بپیوندد، سپس از پدر و پسر ارشد خانواده خواست که به جلسه درمان بیایند که تعادل خانوادگی بدست آید.
ستیر تحت تاثیر کارموری بوون و دان جکسون با خانواده های اسکیزوفرنیک قرار گرفت. براساس نظریه ستیر: انسانها دارای پتانسیل رشد و تکامل هستند (سیمونٰ 1989). ستیر را به عنوان استاد ارتباط و مبدع نظریه ارتباطات خانوادگی می شناسند.